Behandelingen   /   Fysiotherapie   /   Blood Flow Restriction Therapy

Blood Flow Restriction Therapy (BFR Therapy) of Occlusie Therapie

Deze methode maakt gebruik van een Occlusie Band, een soort bloeddruk band, die opgepompt wordt om de bloedtoevoer in het lichaamsdeel te stoppen.

Het idee hierachter is dat wanneer het lichaamsdeel geen zuurstof meer krijgt het lichaam "ziet" dat er daar schade is opgetreden waardoor er sneller herstel optreed. Het lichaam maakt hierdoor verscheidene stoffen aan waardoor wondheling kan optreden. De belangrijkste stof hierin is HIF-1, niet te verwarren met het virus natuurlijk.

HIF-1 (Hypoxia-Inducible Factor 1) speelt een belangrijke rol bij wondgenezing omdat het helpt bij het coördineren van verschillende processen die essentieel zijn voor het herstel van beschadigd weefsel, met name in omgevingen met lage zuurstofniveaus.

Enkele redenen waarom HIF-1 gunstig is voor wondgenezing zijn:

Stimulering van bloedvaten vorming:

Wanneer weefsels worden beschadigd, neemt de zuurstoftoevoer naar het gebied vaak af. HIF-1 stimuleert de vorming van nieuwe bloedvaten (angiogenese), waardoor de zuurstoftoevoer naar het beschadigde weefsel verbetert. Dit is essentieel voor het leveren van zuurstof en voedingsstoffen aan de cellen die betrokken zijn bij de reparatie.

Verhoogde aanmaak van rode bloedcellen:

HIF-1 bevordert de productie van rode bloedcellen (erytropoëse). Rode bloedcellen bevatten hemoglobine, dat zuurstof bindt en transporteert. Een verhoogde productie van rode bloedcellen verhoogt de zuurstofcapaciteit van het bloed, wat gunstig is voor het herstelproces.

Verbeterde collageensynthese:

HIF-1 reguleert genen die betrokken zijn bij de synthese van collageen, een structureel eiwit dat belangrijk is voor de vorming van littekenweefsel. Een goed georganiseerd litteken helpt bij het herstellen van de integriteit van beschadigd weefsel.

Ontstekingsremmende effecten:

HIF-1 kan ontstekingsremmende effecten hebben door de regulatie van genen die ontsteking verminderen. Ontstekingsremming is belangrijk om overmatige ontstekingsreacties te voorkomen die het genezingsproces kunnen vertragen.

Cel overleving en weefselherstel:

HIF-1 reguleert genen die betrokken zijn bij cel overleving en weefselherstel. Dit helpt beschadigde cellen te overleven en bevordert de proliferatie van nieuwe cellen om het weefsel te herstellen.

Over het algemeen zorgt HIF-1 ervoor dat cellen in het beschadigde gebied zich kunnen aanpassen aan de lage zuurstofomgeving en de nodige stappen kunnen ondernemen om de wond te genezen.

Deze vorm van therapie wordt al jaren gebruikt bij (kracht)sporters. Zij zien dat door de vermindering van zuurstof in het lichaamsdeel er sneller spieropbouw ontstaat. In de praktijk trainen wij natuurlijk op een heel ander niveau, doordat onze patiënten klachten ervaren en hier graag vanaf komen.

U kunt deze therapie vorm bij Danielle of Ricardo volgen