Behandelingen   /   Fysiotherapie   /   ACT

ACT - Acceptatie en Commitment Therapie

ACT (acceptatie en commitment therapie) is een gedragstherapie. Een proces van het vergroten van je psychologische flexibiliteit.

Psychologische flexibiliteit betekent dat je flexibel om kunt gaan met situaties, gedachten en gevoelens, ook als ze moeilijk of pijnlijk zijn - en tegelijkertijd betekenisvolle keuzes kunt maken. Daarnaast leer je met ACT om je leven in te richten vanuit een diepere verbinding met jouw waarden waardoor je meer betekenis en zingeving in je leven zult kunnen brengen.

Neem bijvoorbeeld pijn, een sensatie die we niet willen voelen en waar we vaak van alles aan doen om het maar niet te hoeven voelen. We vechten, vluchten of vermijden. Deze strijd tegen het niet willen voelen van pijn maakt dat we lijden en dat we verwijderd raken van dat wat we eigenlijk écht willen met ons leven. ACT legt de nadruk niet op controle krijgen over de pijn, maar met ACT leer je psychologische vaardigheden (mindfulness) die je in staat stellen effectief om te gaan met je pijn en je leven te leiden die er voor jou toe doet.

ACT is de laatste jaren flink gegroeid aan bekendheid en zo zijn er ook steeds meer wetenschappelijke artikelen die het effect van ACT aantonen. Zo is er in toenemende mate bewijs dat ACT het emotionele, fysieke en sociale functioneren van patiënten met chronische pijn kan verbeteren. ACT kan toegepast worden bij verschillende klachten zoals (chronische)pijn, spannings- of burn-out klachten en angsten.

Wil je meer weten over deze methode vraag naar meer informatie of plan een intake bij Wendy.